Masterclasses

De masterclasses worden gehouden op vrijdagmiddag 31 augustus. Drie masterclasses worden gehouden in het Kunstencentrum K38 en het naastgelegen atelier van de Teken- en Schildergroep Roden. Ook de deelnemers voor de masterclass op de pontons in het Leekstermeer verzamelen zich in Kunstencentrum 38, waarna ze per bus en boot vervoerd zullen worden naar de buitenlocatie.

Aanvangstijd: 13.00 uur

Eindtijd: rond 17.00 uur


De kosten voor deelname zijn €35,00 p.p. Indien er in de masterclass gebruikt gemaakt wordt van een model dan is er een extra bijdrage van €10,00 p.p. noodzakelijk.


Per masterclass kunnen er maximaal 15 deelnemers deelnemen. De masterclasses staan open voor zowel amateur- als professionele kunstenaars.


De deelnemers zullen zelf het materiaal waarmee ze en waarop werken moeten meenemen. De organisatie draagt zorg voor schildersezels binnen en kan, indien noodzakelijk, zorg dragen voor buitenezels. Voor de masterclass van Jon Gardella zorgt de organisatie voor de benodigde plankjes.

Inschrijven voor de Masterclasses kan hier!

Hieronder meer informatie over de Masterclasses.


Masterclass Jon Gardella

Boetseren met Chamotte klei met model. De cursist mag kiezen tussen het maken van een portret of een zittend beeld van het model.

Om een beetje steun te geven zetten wij een recht opstaande ijzeren staafje op een vierkant houten plaat. Daarop bevestigen we wat opgevouwen krantenpapier strak om het staafje heen. Hier omheen boetseren we de Chamotte klei. De reden voor het ijzeren staafje en krantenpapier is: extra steun en om het beeld 'hol te houden'. Als het beeld/portret enigszins droog is kan men het staafje ijzer inclusief papier er uittrekken. Hierdoor kan men het beeld laten bakken of gewoon drooghouden. 

Er zal aandacht worden gegeven aan proporties; zoals de houding van de schedel ten opzichte van het gezicht. Tevens aandacht voor de expressie van de model.

In deze masterclass wordt er gewerkt naar model en is dus een extra bijdrage noodzakelijk.


Masterclass Sam Drukker 
Lijn bestaat niet. In deze Masterclass wordt het menselijk lichaam geschilderd  met een ‘krijtje’. 


Niet de gebruikelijke contouren worden gevolgd, maar de “vormen van tonale eenheid”. Daarmee verlaten we meteen ook ons brein, want aan kennis van anatomie hebben we tijdens deze Masterclass niets. In feite wordt deze middag een gevecht tegen die hersenpan die maar steeds een “arm” of een “oog” wil duiden. Gelukkig neemt Sam Drukker de deelnemers in een inleiding stap voor stap mee in dit “kijken zonder vooroordelen”.

In deze masterclass wordt er gewerkt naar model en is dus een extra bijdrage noodzakelijk.

Er is een extra Masterclass met Sam Drukker op vrijdagochtend 31 augustus. De aanmelding daarvoor is weer geopend! 

 


Masterclass Aldrik Salverda
Deze masterclass richt zich op werken met grafische technieken. Nadere informatie volgt.

 


Masterclass Jan van Loon
Landschap schilderen in de natuur. Voor deze masterclass hebben we een geweldige locatie gevonden, midden in het Leekstermeer. Hier zullen een aantal grote pontons komen te liggen, waar u met uw materiaal met een boot, van paviljoen Pool, naar toegebracht wordt. Landschap met lucht, water, de oevers van het meer en de horizon van de Onlanden staan centraal in deze masterclass.


Over Jon Gardella

Jon Gardella (Cooperstown, New York, 1948) is een in Nederland werkende beeldhouwer, tekenaar, schilder, decorontwerper en dichter.

In 1966 studeerde hij aan de kunstacademie, de Accademia di Belle Arti di Roma, in Rome, bij  Venanzo  Crocetti en  Pericle Fazzini. Hij vervolgde zijn studie bij Piet Esser en Paul Grégoire aan de Rijksacademie in Amsterdam. Gardella's monumentale bronzen beelden zijn door heel Nederland te zien in parken en steden. Gardella kan worden gerekend tot de Groep van de figuratieve abstractie.

Door de NPS is een documentairefilm gemaakt over het werk en leven van Gardella voor het tv-programma Van Gewest tot Gewest getiteld "Vaart in de Beelden". Gardella is een monumentaal beeldhouwer. De bronzen beelden, tekeningen en schilderijen tonen dynamiek, beweging, ruimte en schoonheid. Gardella is altijd bezig geweest met het vastleggen van beweging en emotie. Op papier schetst hij snel de beweging van bijvoorbeeld dansende modellen.

Bij alle ontwerpen die Gardella maakt is de balans tussen de architectuur van een park, plein of gebouw, de wensen van de opdrachtgever en de esthetica het uitgangspunt. Hiermee brengt Gardella een relatie aan tussen het kunstwerk en de omgeving, waardoor de beelden passen in de ruimte. Gardella woont en werkt in Garnwerd.


Over Sam Drukker
Sam Drukker (Goes, 20 november 1957) is een Nederlands kunstschilder en tekenaar.

Drukker groeide op in Assen. Hij studeerde aan Academie Minerva (1977-1982) in de stad Groningen, waar hij les had van onder meer Matthijs Röling. Hij volgde daarnaast de Lerarenopleiding Ubbo Emmius (1978-1984) in Groningen. Drukker woonde en werkte na zijn studie in Parijs (1984-1985) en Amsterdam, sinds 1997 woont hij afwisselend in Barcelona en Amsterdam. Vanaf 1990 geeft hij les aan de Wackers Academie in Amsterdam. Drukker wordt als schilder gerekend tot de vierde generatie van De Groep en de onafhankelijk realisten. Hij was mede-oprichter van "Het Nederlands Portretschap" (1991). Voor Assen maakte Drukker in 1990 een Joods monument.

Vrijwel elk werk van Sam Drukker toont de menselijke figuur en telkens spreekt daaruit de intensiteit waarmee de kunstenaar karakter, gebaar, emotie en interactie heeft willen treffen.  Zich onvoorwaardelijk door het leven te willen laten raken. Daarvan spreken de beelden die hij met een grote directheid en een goed oog voor het spontane, het meest sprekende of een ontroerend moment weet vast te leggen.

 

In 2011 werd Sam Drukker verkozen tot Kunstenaar van het Jaar, een prijs die hij op 5 november 2011 in de Hermitage Amsterdam in ontvangst mocht nemen. Naar aanleiding van deze verkiezing exposeerde Drukker van 13 november 2011 tot en met 13 februari 2012 in Museum Flehite te Amersfoort, gemeente Museum Den Haag, Drents Museum in Assen, Pictura Groningen, Joods Historisch Museum in Amsterdam, MEAM Barcelona, Bromer Art Collection, Zwitserland, Fentener van Vlissingen Art Foundation en vele bedrijfs- en particuliere collecties. Sam Drukker heeft verschillende publicaties op zijn naam staan waaronder “Dames en Heren”, “Voor het nageslacht”, “Minje/Minyan”, “East Bergholt”, “Getekende liefde” en recent cahier “Schedels. Bij zijn overzichtstentoonstelling kwam het boek "Een dunne huid" uit. Deze tentoonstelling trok meer dan 17.000 bezoekers.


Over Aldrik Salverda

Aldrik Salverda, beeldend kunstenaar, maakte allerlei kunstprojecten voor onderwijs en cursuswerk. Met zijn Mobiele Drukkerij geeft hij veel workshops: zeefdrukken, etsen, collagedruk, typografie, tegeldruk. Naast workshops ga hij ook les aan aan studenten in het Middelbaar en hoger (beroeps-)onderwijs in zeefdruk en etsen.

Met ingang van het seizoen 2017 is Aldrik Salverda met pensioen gegaan. Hij kan nu meer tijd besteden aan zijn eigen werk en tentoonstellingen. Ruim 35 jaar heeft hij als bevlogen kunstenaar/ docent lesgegeven in grafiek en abstract schilderen, eerst aan het ICO en later bij Beeldrijk Drenthe.

Aldrik Salverda woont en werkt in Kieleindeweer.


Over Jan van Loon

Het zal met zijn opleiding, maar vast ook met zijn karakter te maken hebben dat hij zich niet aan een bepaald thema kan houden. In 1964 begon Jan van Loon met het exposeren van etsen en aquarellen. Het waren voornamelijk landschappen en een enkel portret. Het aquarelleren doet Van Loon nog steeds, het etsen niet meer. Landschappen, stillevens, interieurs, portretten en figuurstukken wisselen zich af in zijn werk.

Vaak heeft hij een project of thema uitgediept, afgesloten met een of meer tentoonstellingen en een boek. Zoals ‘Als was mijn brein gescheurd’, een verslag van studies van geestelijke gestoorden. Of ‘West-Europese Kusten’. Naar aanleiding van enkele reizen langs de kusten van Portugal tot de Noordkaap. In 2008 kwam het boek: ‘Jan van Loon – 50 jaar op zoek’ van de pers. Ook heeft Jan van Loon werk in de openbare ruimte gemaakt zoals het dijkmonument in Noordpolderzijl.

Hoewel hij zichzelf ziet als een beschouwer, een min of meer afstandelijke bekijker van de werkelijkheid, bezondigt hij zicht, tot zijn eigen verbazing, steeds vaker aan symbolische werken. Titels zoals; Dromers, Waar zijn wij, De Maanschilder, enz. “Dat kan gevaarlijk zijn, kunst moet geen illustratie bij een verhaal zijn.” Aldus Van Loon.

Veel schilderijen zijn gemaakt op Tenerife, waar Jan van Loon een atelier heeft. Woeste zeegezichten, begroeide rotswanden en bijzondere stillevens zijn daar ontstaan. Jan van Loon studeerde aan Academie Minerva in Groningen en de Koninklijke Academie in Den Haag.